• Nuna

Nuna's

NUNA9S

Nuna9S wordt op 24 juli gepresenteerd op Beekse Bergen. Hou de website en social in de gaten voor het laatste nieuws

NUNA9
 

Nuna9 gaat in oktober 2017 deelnemen aan de Brigdestone World Solar Challenge. De reglementen van deze editie zijn drastisch veranderd, waardoor Nuna9 een stuk kleiner is geworden dan haar voorgangers. Met slechts 2,64 m^2 zonnepaneel, is het de kleinste Nuna ooit gebouwd door het Nuon Solar Team.De grootste zichtbare verandering, is het verdwijnen van de overhangende neus die alle voorgaande Nuna’s tot nu toe hadden. Bij Nuna9 zit het zonnepaneel volledig geïntegreerd in de aerodynamische body.

Facts and figures
 

Specificatie Beschrijving
Afmetingen 3,30x1,60 m
Gewicht 141,0 kg
Coureur 80 kg
Aantal Wielen 4
Zonnecellen 2,64 m2 Gallium Arsenide
Motor Highly efficient In Wheel motor
Accu 20 kg
Aerodynamica To be announced
Banden Michelin
Remmen 4 wiel remmen
Rolweerstand To be announced
Luchtweerstand To be announced

 

  • Nuna8s

    Zonneauto Nuna8s is een verbeterde versie van Nuna8. Zo is onder andere de aerodynamica met 2 % verbeterd en ligt er een nieuw zonnepaneel op. Het zonnepaneel is voor het eerst in de geschiedenis zelf ontwikkeld in samenwerking met DSM en is 1 % beter ten opzichte van het paneel van Nuna8.  De zonneauto weegt 162 kg en was daarmee de lichtste in het veld van de SASOL Solar Challenge in Zuid-Afrika 2016.

    Facts and figures
     

    Specificatie Beschrijving
    Afmetingen

    Lengte: 4,5 m

    Breedte: 1,75 m

    Hoogte: 1,12 m

    Gewicht 162,0 kg
    Coureur

    80 kg

    Aantal Wielen 4
    Zonnecellen

    391 cellen topshell

    Monokristallijn siliciumcellen

    Efficiëntie: 24,0 %

    Totale oppervlakte zonnecellen 6m²

    Motor

    Highly efficient InWheel Direct Drive Elektromotor

    Geïntegreerd in rechter achterwiel

    Accu

    20 kg Lithium Ion cellen

    Capaciteit: 5,1 kWh

    Inclusief intelligent en efficiënt battery monitoring systeem

    Besturing Intelligent stuurwiel uit koolstofvezel met quick-release
    Carrosserie

    Sandwichconstructie van koolstofvezel en PMMI schuim

    Speciaal Koolstofweefsel 'TeXtreme' dat ook in de Formule1 wordt gebruikt

    Koolstof/Dyneema rollbar

    Dyneema versterkte onderdelen voor bescherming coureur en tegen steenslag

    Coureurs compartiment in rechter wielkap ontworpen op veiligheidseisen voor hevige impact

    Aerodynamica

    Speciaal ontworpen vleugelprofiel

    Asymmetrisch ontwerp voor minimaal frontaal oppervlak

    3D geprinte onderdelen, zoals o.a. de trailing edge

    Wielophanging Achterbrug van aluminium

    Titanium assen

    Hoge precisie keramische lagers

    Banden Speciaal voor zonneracen ontwikkelde Michelin profielbanden
    Remmen

    Regeneratief remmen op de motor

    Mechanische rem voor noodstop

    Rolweerstand Ruim 10 keer lager dan een normale auto
    Luchtweerstand Zelfde luchtweerstand als de zijspiegel van een auto
    Telemetrie

    WiFi verbinding met volgwagen

    MobiBoxx boordcomputer met full-colour display

    Coureur Comfort Regelbare ventilatie

    Custom-made oordopjes voor communicatie

    Google Glass monitoring om G-krachten in bocht te meten

  • Nuna8

    Nuna8 heeft voor de zesde keer de wereldbeker naar Delft weten te halen. Met een totale tijd van 33:26:12 over 3022 km met Solar Team Twente op 8 minuten vlak achter zich. In de geschiedenis van de Bridgestone World Solar Challenge is de wedstrijd nog nooit zo spannend geweest. Het Nuon Solar Team wist op de vierde dag de eerste plaats te bemachtigen en wist dit tot de finish vast te houden.

    Hoewel Nuna8 30 kilo lichter was dan Nuna7 en haar aerodynamische weerstand met 9% verminderd had, was de competitie sterker dan ooit gezien alle ontwerpen erg op elkaar leken: een asymmetrische vierwieler.

    Een extra uitdaging voor Nuna8 was dat alles wat gebruikt werd met statisch laden in de auto mee moest. Dit is dus de eerste Nuna die op zichzelf statisch kan laden.

    Facts and figures
     

    Specificatie Beschrijving
    Afmetingen

    Lengte: 4,5 m

    Breedte: 1,75 m

    Hoogte: 1,12 m

    Gewicht 150,4 kg
    Coureur 80 kg
    Aantal Wielen 4
    Zonnecellen

    391 cellen topshell

    Monokristallijn siliciumcellen

    Efficiëntie: 22,5%

    Combinatie van een efficiëntie verhogende laminaten

    Totale oppervlakte zonnecellen 6m²

    Motor

    Highly efficient InWheel Direct Drive Elektromotor

    Geïntegreerd in rechter achterwiel

    Accu

    20 kg Lithium Ion cellen

    Capaciteit: 5,1 kWh

    Inclusief intelligent en efficiënt 'battery monitoring system' 

    Besturing Intelligent stuurwiel uit koolstofvezel met quick-release
    Carrosserie

    Sandwichconstructie van koolstofvezel en PMMI schuim

    Speciaal Koolstofweefsel 'TeXtreme' dat ook in de Formule1 wordt gebruikt

    Koolstof/Dyneema rollbar

    Dyneema versterkte onderdelen voor bescherming coureur en tegen steenslag

    Coureurs compartiment in rechter wielkap ontworpen op veiligheidseisen voor hevige impact

    Aerodynamica Speciaal ontworpen vleugelprofiel

    Asymmetrisch ontwerp voor minimaal frontaal oppervlak

    Variërende dikte vleugel over breedte auto

    Twee lange vleugelprofiel wielkappen aan weerszijden auto waarin twee wielen zijn opgenomen

    Wielophanging

    Aluminium uprights, vastgehouden door aluminium upright en double wishbone.

    Schokdempers in de vering geïntegreerd

    Lichtgewicht Carbon velgen

    Hoge precisie keramische lagers

    Banden Speciaal voor zonneracen ontwikkelde Michelin profielbanden
    Remmen Regeneratief remmen op de motor

    Mechanische rem voor noodstop

    Rolweerstand Ruim 10 keer lager dan een normale auto
    Luchtweerstand Ruim 12 keer kleiner dan een normale auto
    Telemetrie

    WiFi verbinding met volgwagen

    MobiBoxx boordcomputer met full-colour display

    Coureur Comfort

    Regelbare ventilatie

    Custom-made oordopjes voor communicatie
  • Nuna7s

    Facts and figures
     

    Specificatie Beschrijving
    Afmetingen Lengte: 4,5 m

    Breedte: 1,85 m

    Hoogte: 1,12 m

    Gewicht 190 kg
    Coureur Gewicht wordt aangevuld tot 80 kg

    Coureurs zijn geselecteerd op heupbreedte en lengte van het bovenlichaam

    Aantal Wielen 4
    Zonnecellen

    391 cellen topshell

    Monokristallijn siliciumcellen

    Efficiëntie: 22,5%

    Combinatie van twee typen efficiëntie verhogende laminaten

    6 in samenwerking met Semprius ontwikkelde concentrator-bakken die gedurende statisch laad-momenten uit de auto en in gebruik genomen kunnen worden

    Totale oppervlakte zonnecellen 6m²

    Motor

    CSIRO InWheel Direct Drive Elektromotor

    Motor geïntegreerd in velg rechter achterwiel (direct achter coureur)

    Accu

    21 kg Lithium Ion cellen

    Capaciteit: 5,3 kWh

    Inclusief intelligent en efficiënt battery monitoring systeem

    Besturing Intelligent stuurwiel uit koolstofvezel met quick-release
    Carrosserie  
    Aerodynamica

    Speciaal ontworpen vleugelprofiel (Ontworpen door Annemiek Koers, MSc)

    Asymmetrisch ontwerp voor minimaal frontaal oppervlak

    Variërende dikte vleugel over breedte auto

    Twee lange vleugelprofiel wielkappen aan weerszijden auto waarin twee wielen zijn opgenomen.

    Wielophanging

    Aluminium uprights, vastgehouden door aluminium leading arm onder met enkele A-armen van koolstofvezel boven

    Schokdempers in de vering geïntegreerd

    Lichtgewicht magnesium velgen

    Hoge precisie keramische lagers

    Banden Speciaal voor zonneracen ontwikkelde Michelin profielbanden
    Remmen

    Regeneratief remmen op de motor

    Mechanische rem voor noodstop

    Rolweerstand Ruim 10 keer lager dan een normale auto
    Luchtweerstand Ruim 12 keer kleiner dan een normale auto
    Telemetrie

    WiFi verbinding met volgwagen

    MobiBoxx boordcomputer met full-colour display

    Coureur Comfort

    Lage luchtweerstandsinlaat voor ventilatie en verse lucht

    Custom-made oordopjes voor communicatie

  • Nuna7

    Nuna7 is de eerste vierwielige zonnewagen van het Nuon Solar Team en heeft de World Solar Challenge 2013 gewonnen. Deze wagen was de eerste die een lenzensysteem gebruikte, concentrators, waarmee we meer energie binnenhaalden dan de tegenstand. Het revolutionaire asymmetrische ontwerp zorgde er voor dat onze luchtweerstand wederom zeer laag was. Nuna7 reed als eerste over de finish en deed dat in 33 uur en 3 minuten met een gemiddelde snelheid van 90.71 kilometer per uur.

    Doordat de toegestane dimensies van de zonnewagen beperkt werden, kon het zevende Nuon Solar Team niet meer de topshell van de wagen met de volle toegestane 6 vierkante meter met zonnecellen vullen. Er bleef een halve zonnecel oppervlakte over. Om deze ook te benutten keek het team naar concentrators van Semprius. Dit is een lenzensysteem waarmee een groot oppervlakte aan zonlicht op een klein oppervlakte zonnecel wordt gefocust. Deze cellen werden uitgeklapt wanneer de wagen stilstond, tijdens control stops en in de ochtend en avond. De tegenstand van Nuna7 was hier niet op gekomen en deze innovatie heeft bijgedragen aan de winst.

    Omdat Nuna voor het eerst vier wielen moest hebben, is er creatief gekeken naar het aerodynamisch ontwerp. Een asymmetrisch ontwerp bleek de minste luchtweerstand op te leveren, dus werd de coureur aan de zijkant van de auto geplaatst en de elektronica aan de andere kant. Dit leverde wel een uitdaging op qua stabiliteit en qua stuursysteem, dat hierdoor door een smalle doorgang moest gaan om de niet-stuurkant aan te kunnen sturen. Dankzij dit ontwerp had het team een voorsprong op gebied van luchtweerstand.

    De normale zonnecellen waren ook geoptimaliseerd. De Sunpower cellen waren van onevenaarbare efficiëntie. Een extra voordeel was een nieuw laminaat over de zonnecellen. Naast het betrouwbare Gocherman laminaat, hebben we dit jaar een nieuw laminaat toegepast van SunCat. Dit laminaat uit Amerika heeft ons een goede dienst bewezen.

    Facts and figures
     

    Specificatie Beschrijving
    Afmetingen Lengte: 4,5 m

    Breedte: 1,85 m

    Hoogte: 1,12 m

    Gewicht 190 kg
    Coureur

    Gewicht wordt aangevuld tot 80 kg

    Coureurs zijn geselecteerd op heupbreedte en lengte van het bovenlichaam

    Aantal Wielen 4
    Zonnecellen

    391 cellen topshell

    Monokristallijn siliciumcellen

    Efficiëntie: 22,5%

    Combinatie van twee typen efficiëntie verhogende laminaten

    6 in samenwerking met Semprius ontwikkelde concentrator-bakken die gedurende statisch laad-momenten uit de auto en in gebruik genomen kunnen worden

    Totale oppervlakte zonnecellen 6m²

    Motor

    CSIRO InWheel Direct Drive Elektromotor

    Motor geïntegreerd in velg rechter achterwiel (direct achter coureur)

    Accu

    21 kg Lithium Ion cellen

    Capaciteit: 5,3 kWh

    Inclusief intelligent en efficiënt battery monitoring systeem

    Besturing Intelligent stuurwiel uit koolstofvezel met quick-release
    Carrosserie

    Sandwichconstructie van koolstofvezel en schuim

    Speciaal koolstofweefsel 'TeXtreme' dat ook in de Formule1 wordt gebruikt

    Titanium roll bar

    Aramide versterkte onderdelen voor bescherming coureur en tegen steenslag

    Coureurs compartiment in rechter wielkap ontworpen op veiligheidseisen voor hevige impact

    Linker wielkap herbergt o.a. accu, motor-controller om gewichtsverdeling auto te optimaliseren

    Aerodynamica

    Speciaal ontworpen vleugelprofiel (Ontworpen door Annemiek Koers, MSc)

    Asymmetrisch ontwerp voor minimaal frontaal oppervlak

    Variërende dikte vleugel over breedte auto

    Twee lange vleugelprofiel wielkappen aan weerszijden auto waarin twee wielen zijn opgenomen.

    Wielophanging

    Voor:

    Aluminium uprights, vastgehouden door aluminium leading arm onder met enkele A-armen van koolstofvezel boven.

    Schokdempers in de vering geïntegreerd

    Lichtgewicht magnesium velgen

    Hoge precisie keramische lagers

     

    Achter:

    Achterbrug van aluminium

    Titanium assen

    Hoge precisie keramische lagers

    Banden Speciaal voor zonneracen ontwikkelde Michelin profielbanden
    Remmen

    Regeneratief remmen op de motor

    Mechanische rem voor noodstop

    Rolweerstand Ruim 10 keer lager dan een normale auto
    Luchtweerstand Ruim 12 keer kleiner dan een normale auto
    Telemetrie

    WiFi verbinding met volgwagen

    MobiBoxx boordcomputer met full-colour display

    Coureur Comfort

    Lage luchtweerstandsinlaat voor ventilatie en verse lucht

    Custom-made oordopjes voor communicatie

  • Nuna6

    Met Nuna6 is de World Solar Challenge 2011 afgelegd in 33 uur en 50 minuten. Dat is een gemiddelde snelheid van 88,60 kilometer per uur. Hiermee werd een zilveren medaille gewonnen.

    Het gewicht van Nuna6 is tot nu toe het lichtst van alle Nuna’s met 145 kilogram. Dat is ongeveer 15 kilogram lichter dan haar voorganger! Daarnaast had de wagen een 10% lagere weerstand dan Nuna5.

    Een bijzondere aanpassing ten opzichte van de bestaande zonnewagens was het gebruik van een nieuw koolstofweefsel dat ook in de Formule 1 gebruikt wordt. Hierdoor kon mede de gewichtsbesparing worden gemaakt.

    Ook had deze Nuna voor het eerst een boordcomputer waarmee alle elektronica in de wagen geregeld kon worden. Dit resulteerde niet alleen in een gewichtsbesparing, het zorgde ook voor een efficiënter elektronisch systeem.

    Facts and figures
     

    Specificatie Beschrijving
    Afmetingen Lengte: 4,44 m

    Breedte: 1,75 m

    Hoogte: 0,94 m

    Gewicht <140 kg
    Coureur Gewicht wordt aangevuld tot 80 kg
    Aantal Wielen 3
    Zonnecellen

    1690 cellen

    Totale oppervlakte 6 m²

    Monokristallijn op maat gesneden siliciumcellen

    Efficiëntie: 22%

    Efficiëntie verhogend laminaat

    Motor

    CSIRO InWheel Direct Drive Elektromotor

    Motor geïntegreerd in velg achterwiel

    Efficiëntie: 98%

    Accu

    21 kg Lithium Ion cellen

    Capaciteit: 5 kWh

    Inclusief intelligent en efficiënt monitoring systeem

    Besturing

    Intelligent stuurwiel uit koolstofvezel met quick-release

    Carrosserie

    Sandwichconstructie van koolstofvezel en schuim

    Speciaal koolstofweefsel 'TeXtreme' dat ook in de Formule1 wordt gebruikt

    Titanium roll bar

    Aramide versterkte onderdelen voor bescherming coureur en tegen steenslag

    Aerodynamica

    Speciaal ontworpen vleugelprofiel

    Ruim 12 jaar ervaring met dit concept

    Getest en bewezen in de windtunnel

    Bijna 10% lagere luchtweerstand dan Nuna5

    Wielophanging

    Voor:

    Formule1 principe ophanging met dubbele A-armen van koolstofvezel

    Schokdempers in de vering geïntegreerd

    Lichtgewicht magnesium velgen

    Hoog precisie keramische lagers

     

    Achter:

    Enkele achterbrug van aluminium

    Titanium assen

    Banden

    Speciaal voor zonneracen ontwikkelde profielbanden in samenwerking met Michelin

    Remmen Regeneratief remmen op de motor

    Mechanische rem voor noodstop

    Rolweerstand Ruim 10 keer lager dan een normale auto
    Luchtweerstand Ruim 12 keer kleiner dan een normale auto
    Telemetrie

    Draadloze verbinding met volgwagen

    Boordcomputer met full-colour display

    Coureur Comfort

    Lage luchtweerstandsinlaat voor ventilatie en verse lucht

    Custom-made oordopjes voor communicatie

  • Nuna5

    De vijfde wagen van het Nuon Solar Team reed de World Solar Challenge 2009 uit in 32 uur en 38 minuten. De gemiddelde snelheid hierbij was 91,88 kilometer per uur. In tegenstelling tot haar vier voorgangers, wist Nuna5 geen gouden medaille te winnen en moest zij genoegen nemen met een tweede plaats.

    Nuna5 was met 161,2 kilogram toch een stuk lichter dan Nuna4, het scheelde 40 kilogram! Daarnaast had zij 25% minder luchtweerstand dan haar voorganger na productie. Een andere vernieuwing waren de banden. Deze moesten nu vanuit de wedstrijdreglementen bij alle teams voorzien zijn van profiel. 

    Helaas was Nuna5 twee weken voor de World Solar Challenge van de weg af geraakt, waardoor vrijwel de gehele wagen opnieuw in elkaar moest worden gezet, binnen twee weken. Hierdoor was de afwerking niet perfect en presteerde de wagen enigszins minder goed dan hoe hij was ontworpen. Desondanks is het een geweldige prestatie geweest dat de wagen binnen 2 weken opnieuw is opgebouwd en alsnog een tweede plek wist te bemachtigen op de World Solar Challenge 2009.

    Facts and figures
     

    Specificatie Beschrijving
    Afmetingen

    Lengte: 4,82 m

    Breedte: 1,76 m 

    Height: 0,90 m 

    Gewicht 155 kg 
    Coureur  
    Aantal Wielen 3
    Zonnecellen

    21120 cellen topshell

    Gallium-Arsenide Triple Junction

    Efficiëntie: 34 %

    Totale oppervlakte 6 m2

    Motor

    InWheel Direct Drive Electric Engine

    Efficiiëntie: 97 % 

    Accu 25 kg Lithium Ion Polymer
    Besturing  
    Carrosserie

    Koolstofvezel en aramidevezel

    Titanium rolbar

    Aramide wielkappen voor extra impact bestendigheid

    Aerodynamica

    Vleugelprofiel

    25 % minder luchtweerstand dan Nuna4

    Wielophanging

     

    Banden  
    Remmen

    Voor:

    Op maat gemaakte keramische remschijf

    Aramide remkabels

    Achter:

    Regeneratief remmen

    Rolweerstand

    Ruim 10 keer lager dan een normale auto

    Luchtweerstand Ruim 12 keer lager dan een normale auto
    Telemetrie  
    Coureur Comfort  
  • Nuna4

    Bij Nuna4 waren de regels van de World Solar Challenge ernstig aangepast ten opzichte van haar voorgangers. Desondanks heeft de wagen de race uit weten te rijden in 33 uur en 17 minuten. Hierbij had zij een gemiddelde snelheid van 90km/h en behaalde Nuna4 de winst op de World Solar Challenge 2007.

    Tijdens de race is echter wel een topsnelheid bereikt van 142 kilometer per uur. Het grote verschil in racetijd ten opzichte van haar voorganger lag aan een verandering van de regelgeving van de wedstrijd. Het zonnepaneeloppervlakte werd van 9 vierkante meter teruggebracht naar 6 vierkante meter, waardoor minder energie-inkomsten beschikbaar waren.

    Ook de coureurspositie werd aan strengere regels getoetst, waardoor de canopy (de overkapping van de coureur) veel groter werd. Dit leverde meer luchtweerstand op en resulteerde in een lagere gemiddelde snelheid.

    Door goed met deze nieuwe regels om te gaan verscheen alsnog een winnende zonnewagen van de TU Delft aan de finish van de World Solar Challenge 2007.

    Facts and figures
     

    Specificatie Beschrijving
    Afmetingen

    Lengte: 4,72 m

    Breedte: 1,68 m

    Hoogte: 1,10 m

    Gewicht 202 kg
    Coureur  
    Aantal Wielen 2
    Zonnecellen

    2318 cellen

    Gallium-Arsenide Triple Junction

    Efficiëntie: 26 %

    Motor InWheel Direct Drive Elektromotor
    Accu 30 kg Lithium Ion Polymeer 
    Besturing  
    Carrosserie

    Koolstofvezel en Twaron (aramidevezel)

    Geïntegreerde composieten rolkooi

    Aerodynamica  
    Wielophanging

    Voor:

    Dubbele A-armen van koolsotfvezel met aluminium 

    Koolstofvezel schokdempers

     

    Achter:

    Liggende vork van koolstofvezel 

    Aluminium connectiepunten

    Banden Michelin Solar Radial 16 inch
    Remmen  
    Rolweerstand Ruim 10 keer kleiner dan een normale auto
    Luchtweerstand Ruim 6 keer kleiner dan een normale auto
    Telemetrie  
    Coureur Comfort  
  • Nuna3

    Nuna3 is nog steeds de snelste zonnewagen aller tijden. In 2005 won de zonnewagen de World Solar Challenge met een gemiddelde snelheid van 103 kilometer per uur. De tijd die het team nodig had om de 3021 kilometer af te leggen, was 29 uur en 11 minuten.

    Deze zonnewagen was de eerste zonnewagen in de World Solar Challenge die een adaptive cruise control bezat. Dat betekent dat de ideale snelheid (en dus energie-uitgave) die bepaald werd door Mission Control, direct naar Nuna werd gestuurd. De wagen kon zonder invloed van de coureur haar snelheid aanpassen. Mission Control is een wagen die alle weersvoorspellingen en metingen omzet in een snelheidsadvies om de energie zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

    Het gewicht van de wagen was teruggebracht tot zo’n 189 kilogram en de aerodynamica had een CdA waarde die gereduceerd was tot ongeveer 0,07.

    Nuna3 was de laatste zonnewagen die een onbeperkt oppervlakte Gallium cellen mocht gebruiken en een erg voordelige zithouding kon realiseren. Hierna zijn de regels van de World Solar Challenge aangepast, waardoor een dergelijke snelheid bij de volgende Nuna’s een stuk lastiger te behalen was.

    Facts and figures
     

    Specificatie Beschrijving
    Afmetingen

    Lengte: 5,0 m

    Breedte: 1,8 m

    Hoogte: 0,8 m

    Gewicht 189 kg
    Coureur  
    Aantal Wielen 3
    Zonnecellen

    Gallium Arsenide

    Efficiëntie: 27 %

    Efficiëntie Totale oppervlakte zonnecellen 8 m2

    Ook cellen aan zijkant van de auto

    Motor Efficiëntie: 97 %
    Accu

    Gewicht: 30 kg

    Capaciteit: 5 kWh

    Efficiëntie: 85 %

    Besturing  
    Carrosserie  
    Aerodynamica  
    Wielophanging  
    Banden  
    Remmen  
    Rolweerstand  
    Luchtweerstand 0,07 CdA
    Telemetrie  
    Coureur Comfort  
  • Nuna2

    Nuna2 wist de World Solar Challenge 2003 met een gemiddelde snelheid van ruim 97 km/uur te verracen. Dit was een tijd van 31 uur en 5 minuten.

    Tijdens de race heeft Nuna2 een snelheid behaald van 130 kilometer per uur. De doorslaggevende factor van overwinning was het professionele volgteam. Dit team kon telkens de meest voordelige snelheid bepalen door weersvoorspellingen te koppelen aan verwachte energie-inkomsten. Ook waren de bandenwissels geöptimaliseerd, deze duurden maar 4 minuten, in tegenstelling tot de 12 minuten die andere teams nodig hadden.

    Nuna2 woog 250 kilogram, dat is 30 kilo lichter dan haar voorganger. Daarnaast was de aerodynamica naar iets minder dan 0,9 CdA waarde gebracht. Beide resulteerden in een lagere lucht- en rolweerstand, waardoor tijdens een tour door Europa na de World Solar Challenge een snelheid van 145 kilometer behaald kon worden!

    Facts and figures
     

    Specificatie Beschrijving
    Afmetingen

    Lengte: 5,0 m

    Breedte: 1,8 m

    Gewicht 250 kg
    Coureur  
    Aantal Wielen 3
    Zonnecellen

    Triple-Junction Gallium Arsenide

    Efficiëntie: 24,5 %

    Motor  
    Accu  
    Besturing  
    Carrosserie  
    Aerodynamica  
    Wielophanging  
    Banden  
    Remmen  
    Rolweerstand  
    Luchtweerstand  
    Telemetrie  
    Coureur Comfort  
  • Nuna1

    Nuna, de eerste Nederlandse zonnewagen, volbracht de 3021 km race in 32 uur en 39 minuten. De gemiddelde snelheid was 91,8 kilometer per uur.

    Het duurde drie jaar om de wagen tot stand te laten komen. Ramon Martinez en Tim de Lange begonnen met het ontwerp van de wagen in de winter van 1999; in 2001 stond ze aan de start van de World Solar Challenge. Met de eerste deelname van de TU Delft aan de wedstrijd won Nuna het wereldkampioenschap in Australië.

    Nuna woog 280 kg en had een aerodynamica CdA die iets onder de 0.1 lag. Sindsdien zijn deze factoren elke nieuwe Nuna bijgeschaafd, resulterend in steeds betere tijden.

    Facts and figures
     

    Specificatie Beschrijving
    Afmetingen

    Lengte: 6,0 m

    Breedte: 2,0 m

    Hoogte: 1,6 m

    Gewicht 280 kg
    Coureur 80 Kg
    Aantal Wielen 3
    Zonnecellen

    Zonnecellen van de Hubble Space Telescope (ESA)

    Gallium-Arsenide TJ 76 X 37 mm  (Efficiëntie > 25 %)

    Gallium-Arsenide DJ 80 X 40 mm (Efficiëntie > 23 %)

    Totaal oppervlakte 7,67 m2

    Motor

    12 kg

    Custom DC brushless

    Efficiëntie: 97 %

    Accu

    5 kWh

    48 custom Li-Ion cellen in serie 

    36 kg

    Besturing  
    Carrosserie  
    Aerodynamica  
    Wielophanging  
    Banden  
    Remmen  
    Rolweerstand  
    Luchtweerstand < 0,1 CdA
    Telemetrie  
    Coureur Comfort  

 

  • Nuna

    Nuna

    Meer weten over ’s werelds beste zonneauto? Lees hier meer over Nuna9S

    Lees meer
  • Team

    Team

    Leer het verhaal van onze 10 teamleden kennen!

    Lees meer
  • Nieuws

    Nieuws

    Wil je graag op de hoogte blijven van de activiteiten van het Nuon Solar Team? Lees dan hier het laatste nieuws!

    Lees meer