• Nieuws

Nuna9 als lichtste auto goedgekeurd voor de race

Geplaatst op 05-10-2017

Na een intensieve scrutineering, de zogenaamde APK keuring van zonnewagens, kan het Nuon
Solar Team opgelucht adem halen. Nuna9 heeft het vignet gekregen waarmee ze officieel de
Australische openbare weg op mag.

De spanning was zichtbaar in de vroege ochtend. De laatste dagen is nog hard gewerkt aan de
zonnewagen. Na de spanning over de verlate batterij, was bijvoorbeeld de ruit van de cockpit iets te
veel gepolijst waardoor het zicht eerder verslechterd was dan beter geworden. Dat betekende dat
zondagnacht nog een hele nieuwe ruit is ingezet.

Tijdens de scrutineering let de organisatie van de Bridgestone World Solar Challenge op alle
technische onderdelen van de auto. Er wordt vooral gekeken of de auto veilig kan rijden op de
openbare weg en of de teams zich netjes aan de reglementen gehouden hebben tijdens het bouwen
van de auto. In een carrousel gaan alle auto’s langs diverse tafels waar de auto wordt gewogen, de
batterij getest, een check op de verlichting wordt gedaan en nog veel meer. Naast Nuna worden ook
de coureurs getest. Ze moeten laten zien dat ze snel uit de auto kunnen stappen in geval van nood.
Maar ook of ze in staat zijn om in hun eentje het zonnepaneel omhoog te zetten om te laden tijdens
de controlstop.

Het wegen van Nuna en de coureurs is altijd een belangrijk onderdeel. Hoe lichter de auto des te
sneller kan er gereden worden. Voor de coureurs geldt een minimumgewicht van 80 kilo. Als een
coureur minder weegt, dan krijgt hij of zij een zak stenen als ballast mee in de auto.

“Onze auto is de lichtste auto van allemaal. Met alles erop en eraan (inclusief de gps tracker van de
organisatie aan boord), weegt Nuna9 141.0 kilogram om exact te zijn, vertelt Sander Koot,
teamleider van het Nuon Solar Team. “Dat is goed nieuws want elke kilogram teveel is tijdsverlies.
Onze coureurs zijn nogal lichtgewichten. Alle drie de dames moeten met een grote zak stenen op
pad. Dat betekent extra bagage in de toch al erg krappe cockpit.”

“Een dag als dit geeft ons ook strategische informatie, zoals de geheim gehouden details in de
zonneauto’s van onze concurrenten. We hebben wel foto’s gezien en zijn hier en daar al tijdens het
testen wat andere auto’s tegen gekomen. Maar vandaag was het moment dat we ook onder de
motorkap van de anderen konden kijken en een beeld krijgen waar de concurrentie staat,” licht
Steven de Rooij, technisch manager, toe.

De volgende etappe is de kwalificatie race waar de startpositie wordt bepaald. Als die is gereden, dan
is het Nuon Solar Team echt helemaal klaar voor de start.

Deel dit bericht:

  • Nuna

    Nuna

    Meer weten over ’s werelds beste zonneauto? Lees hier meer over Nuna9S

    Lees meer
  • Team

    Team

    Leer het verhaal van onze 10 teamleden kennen!

    Lees meer
  • Nieuws

    Nieuws

    Wil je graag op de hoogte blijven van de activiteiten van het Nuon Solar Team? Lees dan hier het laatste nieuws!

    Lees meer