Language | en

Nuna8

social

Nuna8

Nuna8 heeft voor de zesde keer de wereldbeker naar Delft weten te halen. Met een totale tijd van 33:26:12 over 3022 km met Solar Team Twente op 8 minuten vlak achter zich. In de geschiedenis van de Bridgestone World Solar Challenge is de wedstrijd nog nooit zo spannend geweest. Het Nuon Solar Team wist op de vierde dag de eerste plaats te bemachtigen en wist dit tot de finish vast te houden.

Hoewel Nuna8 30 kilo lichter was dan Nuna7 en haar aerodynamische weerstand met 9% verminderd had, was de competitie sterker dan ooit gezien alle ontwerpen erg op elkaar leken: een asymmetrische vierwieler.

Een extra uitdaging voor Nuna8 was dat alles wat gebruikt werd met statisch laden in de auto mee moest. Dit is dus de eerste Nuna die op zichzelf statisch kan laden.

Afmetingen
  • 4.50 x 1.80 x 1.01m (l x b x h)
Gewicht
  • 150kg
Coureur
  • Eén persoon wordt aangevuld tot 80kg
Aantal wielen
  • 4
Zonnecellen
  • 391 Cellen
  • Monokristallijn siliciumcellen
  • Efficiëntie: 24%
Motor
  • InWheel Direct Drive Mitsuba Elektromotor
  • Motor geïntegreerd in velg van het achterwiel
  • Efficiëntie: 96%
Accu
Besturing
Carrosserie
  • Sandwich van schuim en koolstofweefsel
  • Speciaal koolstofweefsel 'TeXtreme' dat ook in de Formule1 wordt gebruikt
Aerodynamica
  • Verbeterde wegligging en stabiliteit door veiligere drukverdeling
Wielophanging
Banden
  • Speciaal voor zonneracen ontwikkelde profielbanden van Michelin
Remmen
  • Regeneratief remmen op de motor
  • Mechanische rem voor noodstop
Rolweerstand
Luchtweerstand
  • 9% Minder luchtweerstand dan Nuna7
Telemetrie
  • Draadloze verbinding met volgwagen
  • Volgwagen bepaalt snelheid Nuna met touch-screen applicatie
  • Boordcomputer met alle data van de wagen
Coureur comfort

top