Language | en

Nuna5 / 2009


De vijfde wagen van het Nuon Solar Team reed de World Solar Challenge 2009 uit in 32 uur en 38 minuten. De gemiddelde snelheid hierbij was 91,88 kilometer per uur. In tegenstelling tot haar vier voorgangers, wist Nuna5 geen gouden medaille te winnen en moest zij genoegen nemen met een tweede plaats.
 
Nuna5 was met 161,2 kilogram toch een stuk lichter dan Nuna4, het scheelde 40 kilogram! Daarnaast had zij 25% minder luchtweerstand dan haar voorganger na productie. Een andere vernieuwing waren de banden. Deze moesten nu vanuit de wedstrijdreglementen bij alle teams voorzien zijn van profiel. 
 
Helaas was Nuna5 twee weken voor de World Solar Challenge van de weg af geraakt, waardoor vrijwel de gehele wagen opnieuw in elkaar moest worden gezet, binnen twee weken. Hierdoor was de afwerking niet perfect en presteerde de wagen enigszins minder goed dan hoe hij was ontworpen. Desondanks is het een geweldige prestatie geweest dat de wagen binnen 2 weken opnieuw is opgebouwd en alsnog een tweede plek wist te bemachtigen op de World Solar Challenge 2009.
Afmetingen
  • Lengte: 4.82 m
  • Breedte: 1.76 m
  • Hoogte: 0.90 m
Gewicht
  • < 160 kg
Coureur
  • Gewicht wordt aangevuld tot 80 kg
Aantal wielen
  • 3
Zonnecellen
  • 2120 cellen
  • Totale oppervlakte 6 m²
  • Gallium‐Arsenide Triple Junction
  • Efficiëntie: 34 %
Motor
  • InWheel Direct Drive Elektromotor
  • CSIRO
  • Efficiëntie: 97%
Accu
  • 25 kg Lithium Polymeer
  • Inclusief intelligent en efficiënt monitoring systeem
Besturing
  • Stuurwiel uit koolstofvezel
  • Met quick-release
  • Lichtgewicht tandheugelstuursysteem
Carrosserie
  • Koolstofvezel en aramidevezel
  • Titanium rolbar
  • Aramide wielkappen voor extra impact-bescherming
  • luciferdoosprincipe van bouwen
Aerodynamica
  • vleugelprofiel
  • 25% betere luchtweerstand dan Nuna4
Wielophanging
  • Voorwielophanging
  • Aluminium ophanging met dubbele A-armen van koolstofvezel
  • Metalenveren
  • Schokdempers zijn in de vering geïntegreerd
  • Lichtgewicht aluminium velgen
  • Keramische lagers
  • Achterwielophanging
  • Enkele trailing arm van koolstofvezel
  • Aluminium connectiepunten
Banden
  • speciaal goedgekeurde profielbanden
Remmen
  • Voor
  • Lichtgewicht, keramische custom remschijf
  • Lichtgewicht aramide remleidingen
  • Achter
  • Regeneratief remmen via de motor
Rolweerstand
  • 10 keer kleiner dan een normale auto
Luchtweerstand
  • 12 keer kleiner dan een normale auto
Telemetrie
  • WiFi verbinding met volgwagen
Coureur comfort
  • Lage luchtweerstandinlaat voor ventilatie en verse lucht
  • Full‐colour interface display
  • Custom made oordopjes voor communicatie

Koop een
kilometer!
Help ons winnen

partners

Nuon
TU Delft
DSM
top