Language | en

Nieuws

social

Nuna doorstaat flinke file in Zuid-Afrika


28-09-2016 / Nuna doorstaat flinke file in Zuid-Afrika

28 september 2016 – Op de vijfde racedag moet het Nuon Solar Team met hun zonnewagen door het verkeer van Port Elizabeth, een van de drukste steden waar de SASOL Solar Challenge in Zuid-Afrika hen doorheen brengt. De zonnewagen rijdt gewoon op de openbare weg. Dit betekent dat Nuna zich tussen het drukke verkeer bevindt en zelfd moet stilstaan in de file. Na de vijfde dag van de langste zonnerace ter wereld zijn de studenten van de TU Delft nog verder uitgelopen op hun concurrenten. Het Nederlandse team staat met 3237 kilometer op de teller bijna 200 kilometer voor op hun grootste concurrent, de Japanse universiteit Tokai.

 

Bij het rijden van de SASOL Solar Challenge moeten alle zonneauto’s aan strenge criteria voldoen. Deze criteria zijn zo opgesteld, dat de zonneauto’s veilig door het alledaagse verkeer kunnen rijden. De meeste dagen merken ze hier niet heel veel van, maar op drie dagen moeten ze zich door het drukke verkeer van verschillende grote steden wringen. Strateeg van het Nuon Solar Team Christel Prins zegt: “We kunnen heel veel plannen tijdens de race, alleen met veel verkeer wordt het steeds onvoorspelbaarder. Je weet gewoon niet wat mensen gaan doen. Vandaag was een vrachtwagen omgevallen op de weg en stond er een file. We krijgen geen speciale behandeling en moeten net als elke  andere auto gewoon wachten. Je hebt natuurlijk het liefst dat alles gaat zoals je zou willen, maar in deze situatie moet je flexibel kunnen zijn en je planning snel kunnen aanpassen voor alles wat op je pad komt.” Tot nu toe gaat het goed met die planning en loopt het Nuon Solar Team steeds verder uit op de concurrentie.

 

Foto door Hans-Peter van Velthoven

Foto door Hans-Peter van Velthoven

 

Sturen door het verkeer            
Coureur zijn in een zonnewagen is erg uitdagend. Nuna is niet zo hoog, weegt weinig en je hebt verminderd zicht, dus je moet erg voorzichtig rijden. Het grootste gedeelte van de race is door vlakke landschappen of bergachtige gebieden, maar vandaag mengden de studenten van de TU Delft zich echt goed in het verkeer. Nu zonneauto Nuna Port Elizabeth in rijdt, merken ze dit goed. Coureur Winnifred Noorlander legt uit: “Als je in Nuna zit, vertrouw je altijd op beslissingen van de auto’s voor en achter je. Deze rijden daar om de zonneauto te beschermen en om beter zicht te hebben. Zodra je in druk verkeer komt is het veel spannender om weinig te kunnen zien. Gelukkig zit je redelijk goed vastgesnoerd in de auto. De DSM Dyneema gordels zijn veel sterker dan gordels in gewone auto’s. Je voelt je heel klein in het verkeer, maar gelukkig geen moment onveilig.”



top