Language | en

Nieuws

social

Deelname wereldkampioenen aan World Solar Challenge onzeker


07-09-2017 / Deelname wereldkampioenen aan World Solar Challenge onzeker

Accu komt mogelijk Australië niet in; team werkt aan plan B

Het Nuon Solar Team heeft te maken met zware tegenslag: de voor de zonnewagen cruciale handgemaakte accu staat vast in Singapore. Pogingen de accu naar Australië te krijgen verlopen uiterst moeizaam omdat vliegtuigmaatschappijen door recente ongelukken met batterijen van telefoons huiverig zijn om niet-standaard batterijen in vliegtuigen mee te nemen. Zelfs wanneer deze – zoals in dit geval – niet geladen zijn. De teamleden uit Delft zijn daarom alvast begonnen met het uitrollen van plan B: het ter plekke bouwen van een nieuwe accu.

De vertraging van de accu is problematisch. Zonder batterij kan het Nuon Solar Team niet deelnemen aan de Bridgestone World Solar Challenge die op 8 oktober start. De teamleden zetten momenteel nog steeds alles op alles om een route voor de batterij van Singapore naar Darwin te vinden. Daarnaast treedt een noodplan in werking: het team gaat specialistische onderdelen bestellen in Japan met als doel om ter plekke, indien nodig, een nieuwe batterij te kunnen bouwen. Met minder dan een maand te gaan wordt de deelname voor het Delftse team heel spannend.

Alternatieve route

“Hoewel we met man en macht aan twee mogelijke oplossingen werken, kennen beide opties risico’s”, zegt teamleider Sander Koot. “We zoeken nu naar een route om de batterij uit Singapore naar Darwin te krijgen. Mogelijk lukt dat alsnog, maar de route zal sowieso veel tijd gaan kosten en kan op veel punten weer vastlopen”. Het kostte het team al grote moeite om de batterij, uiteindelijk via Moskou, in Singapore te krijgen. “Een mogelijke route nu is over de weg naar Kuala Lumpur, en dan via de lucht naar Sydney en over de weg naar Darwin. Ook in het gunstigste geval wordt dat spannend, aangezien we na aankomst ook nog veel testwerk moeten doen”.

Niet starten geen optie

Mocht de accu niet op tijd arriveren, is er een plan B: “We gaan nu ook de onderdelen voor een nieuwe batterij uit Japan naar Darwin laten komen om ter plekke een nieuwe batterij in elkaar te zetten. Ook dat is tijdrovend, maar als dat moet, dan moet het. Niet aan de start komen is voor ons uiteraard geen optie”, aldus Sander. “Het is wel goed om te zien dat iedereen zich volle bak inzet om te helpen dit probleem op te lossen, met name onze hoofdsponsor en de universiteit.”

Tegenslag niet nieuw

Tegenslag is niet nieuw voor het Nuon Solar Team. Tijdens de World Solar Challenge van 2013 zorgden grote problemen met de wielophanging ervoor dat het team bijna niet aan de start verscheen; problemen die pas in de laatste week – met veel nachtwerk en collectieve inspanning – opgelost werden. Uiteindelijk won Nuna7 de race. De situatie in 2009 was nog dramatischer: Nuna5 crashte toen tijdens een testrit en moest in een week vrijwel opnieuw worden opgebouwd, inclusief een geïmproviseerde neus van hout. Nuna5 werd tweede achter het Japanse Tokai; op papier een tegenvaller maar in werkelijkheid wellicht het knapste resultaat in de historie van het team.



top